Z-fotokurs     -     Informasjons og påmeldingsside for Z-fotokurs

Wednesday, June 1, 2011

Vedlikehold av utstyr 3 - Litt mer om beskyttelse

(Kunnskapspost, kanskje mest for nybegynnere)

Jeg syns det er litt trist å se fotografer som er så redd for utstyret sitt at de ikke bruker det. Folk som feiger ut pga ei regndråpe eller to. Jeg kan ikke annet enn å spørre meg selv hvorfor de har kjøpt seg kamera, når de ikke tør å bruke det. Men de tankene forsøker jeg å holde for meg selv, høflig som jeg er.

Derfor i stedet noen ord om hvordan du kan beskytte utstyret ditt i dårlig vær. For det første så bruker du ei brukbar veske, og utstyrer deg med en linseklut som du og kan bruke til å tørke av dråper. Det, og litt sunn fornuft holder som regel i massevis.

Når du kommer inn, tørker du selvfølgelig litt ekstra av utstyret. Har kamera blitt utsatt for sjøsprøyt, så tørker du saltet av med en lett fukta klut.
Har du mistanke om at det kan ha trengt inn fukt, så tar du ut batteri og minnekort, lar lukene være åpne, og lar kamera ligge natta over på badegolvet. Kanskje og løsne objektivet fra kamerahuset for å slippe ut eventuell fuktighet den veien.

Om uhellet virkelig har vært ute, da anbefales det å bade elektronikk i rødsprit, før du lar den tørke. Tanken er at rødsprit fordriver fukt, uten å etterlate skadelige rester. Det rensker og opp i ting som kan gi seinskader pga korrosjon. Dette er et generelt råd.
Jeg er litt usikker på hvordan en sensor reagerer på rødsprit. Men jeg ville prøvd det, om situasjonen tilsa litt ekstreme midler. Hva har du egentlig å tape, hvis uhellet virkelig har vært ute?

Et siste råd, når det gjelder kamera og fuktighet er å bruke en plastpose og tre den utenpå kamera. Fester du en strikk rundt frontelementet og betjener kamera gjennom plasten, så bør du være rimelig trygg.

Plastpose er forresten og det beste preventive middel mot kondens. Kondens oppstår ved store temperatursvingninger. Selv ikke et såkalt værtetta kamera er beskytta mot kondens. Snarere tvert i  mot, de er gjerne mer utsatt for kondens, om de ikke brukes med litt fornuft.

Hovedregelen er å la utstyret avklimatisere seg langsomt når du har vært ute i kulda. La det ligge i bagen/veska, eller tull det inn i ei jakke e.l. Eller legg det i ei tett pose før du gå inn i varmen. Da dannes eventuell kondens på innsida av posen, i stedet for på innsida av det følsomme utstyret.

OK folkens. Nå har dere ingen unnskyldning for å pingle ut når været er litt ubehagelig. Husk at det beste lyset ofte er rett etter ei regnskyld.

Kom dere ut nå, sofafotografer (jeg er veldig frista til å nevne navn her).

Når det er sagt. Jeg tar ikke ansvar for ødelagt utstyr.

No comments:

Post a Comment