Z-fotokurs     -     Informasjons og påmeldingsside for Z-fotokurs

Tuesday, June 14, 2011

Lagring av bilder - Arkivering

Vi ergrer oss kanskje over det bildet vi ikke tok. Men jeg vil faktisk påstå at det å ha for mange bilder, eller ikke ha orden i bildene ofte er et større problem.

Et bildearikiv bør gjerne være innbydende å leite i, og lett og finne fram i for at det skal ha verdi. Derfor oppfordrer vi folk til å¨bruke tid og omsorg i bildesamlinga si. Det er ikke hjelp i å ha det perfekte solnedgangbilde, eller det perfekte bilde av barnebarnet, hvis det drukner i en million andre nesten like perfekte bilder.

Hvordan får vi så et godt bildearkiv? Det enkleste er kanskje å ta seg på tak, og slette det meste av all søppla man har liggende. De fleste av oss tar nemlig uttrolig mange dårlige bilder, som det er liten eller ingen grunn til å ta vare på.

Personlig går jeg konsekvent igjennom bildene med det samme jeg har fått dem inn på PC-en. Som regel ender jeg gjerne opp med å slette halvparten eller mer. En herlig følelse å vite at det jeg sitter igjen med faktisk er noe å ta vare på. En annen fin ting er at jo ferre bilder jeg har å forholde meg til, jo lettere er det å plukke ut de virkelige vinnerne.

Videre er jeg nøye med å sørge for at filene akiveres i et godt mappesystem. Jeg sorterer på opptaksdato, opererer med hovedmapper 2009, 2010, 2011 osv. I disse hovedmappene legger jeg undermapper, sortert på dato, dvs 2011-06-12. Ved å velge en slik formatering av dato sørger jeg for at mappene seinere vises kronologisk, uavhengig av vilket program jeg viser dem i. I tillegg gir jeg dem gjerne et beskrivende navn til slutt. F.eks 2011-06-12 Fotoklubb Runde når jeg har vært på tur til Runde med fotoklubben.

I tillegg anbefaler jeg å bruke søkbare nøkkleord. Adobe sin Photoshop familie og f.eks Zoner Photo Studio Free støtter nøkkelord (Z-fotokurs holder kurs i Zoner). Nøkkelord gjør det enkelt å raskt finne igjen bildet av tante Agathe, tatt på juleaften i 1998.


Alt dette er selvfølgelig bare anbefalinger. Hvilket arkiveringssystem som funger best for deg, det veit bare du. Hovedpoenget med denne posten er å provosere fram litt tankevirksomhet rundt behovet for litt organisering, og hvordan man kan organisere arkivet.

Nok en gang oppfordrer vi til å bruke kommentarfeltet under. Forte

No comments:

Post a Comment